Analyse af risiko
Analyse: Virksomheder mangler styr på risiko
To ud af tre virksomheder har ikke overblik over deres risici. Samtidig mangler fire ud af fem virksomheder en plan for håndtering af kriser. To ud af tre virksomheder har heller ikke en procedure for underretning af bestyrelse om virksomhedens risici og krisehåndtering.
Af Per-Henrik Goosmann, kommunikationsrådgiver
Det viser de første resultater af en mini-undersøgelse af ejerledede virksomheders håndtering af risici og kriser, som erhvervsorganisationen Ejerlederne og kommunikationsrådgiverne Torvits & Goosmann netop har gennemført blandt virksomhedsejere, direktører og bestyrelsesformænd.
“Formålet med undersøgelsen er at få en indikation af, hvor bevidste ledelser og bestyrelser er om risikoledelse og krisehåndtering, eller om risikoledelse og krisehåndtering bliver betragtet som en ad hoc opgave, når krisen først er indtruffet. Når vi overhovedet tager emnet op, er det fordi, risiko- og krisehåndtering ikke længere er en problemstilling forbeholdt de største virksomheder, men også mindre og mellemstore virksomheder, som i stigende grad bliver målt på, hvor godt de sikrer bla. deres sårbarhed, leverancer, kvalitet og konkurrenceevne,” siger Ejerledernes formand, advokat Oluf Hjortlund.
En af undersøgelsens positive overraskelser er, at ledelse og bestyrelse i ni ud af ti virksomheder har diskuteret risici inden for det seneste år. Dette positive indtryk opvejes dog af, at diskussionen ikke har medført, at virksomhederne har fået nedskrevet planer for deres håndtering af risici – det er kun en ud af fem virksomheder, som har en sådan plan.
Undersøgelsen viser samtidig, at det kun er hver anden virksomhed, som har overblik over de risici, der er forbundet med deres valg af leverandører og samarbejdspartnere, hvilket kan medføre øget risiko på virksomhedens egen produktion, leveringssikkerhed og kvalitet på produkter og ydelser.
“Risici er ikke et lukket land for ejerledede virksomheder. De diskuterer dem. Til gengæld synes det at være svært for virksomhederne at omsætte snakken til strategier, handlingsplaner og overblik. Forskellen kommer især til udtryk på it-området, hvor risici er erkendte, men hvor visomhederne i mindre grad har overblikket. Efter finanskrisen er det positivt at se, at virksomhederne i høj grad mener at have overblik over deres fiansielle risici. Denne mini-undersøgelse viser dog, at der er brug for, at virksomhederne bliver mere fokuserede på at have et overblik på og planer for deres risici og håndtering af mulige kriser,” siger kommunikationsrådgiver Steffen Torvits.
Undersøgelsen vil blive offentliggjort som kommenteret rapport medio januar 2016.
Øvrige resultater
- Ledere i kun en ud af fem virksomheder er orienteret om roller og procedurer i forbindelse med krisehåndtering.
- Selv om der ikke foreligger en plan for risici, mener respondenterne at have styr på virksomhedens finansielle risici – det mener tre ud af fire.
- Respondenterne mener, at it-risici er ligeså vigtige at sikre sig imod, som de finansielle. Til gengæld er der her et gap mellem opfattelse af vigtighed og det overblik, virksomheden mener at have, idet knap halvdelen mener at have et overblik over it-risici.
- Alene hver femte virksomhed mener, at have overblik over risici i forhold til medier og presse – kun hver fjerde mener, at det er vigtigt.
Om undersøgelsen
- Undersøgelsen er et mini-survey baseret på data fra 200 virksom-heder med respondenter blandt bestyrelsesformænd, virksomhed-sejere og ledere inden for segmen-tetet ejerledede virksomheder.
- Respondenterne repræsenterer ho-vedsageligt virksomheder, som har mellem 6 og 50 ansatte. Der er ikke foretaget segmentering på brancher eller geografi eller omsætning.
- Indhentning af svar er foretaget primo november til medio decem-ber 2015. Dette survey er forløber for en mere omfattende undersø-gelse, som forventeligt vil blive fo-retaget medio 2016.
- Undersøgelsen er behæftet med en statistisk usikkerhed på op til 7 pct. point.
- Erhvervsorganisationen Ejereleder-ne og Torvits & Goosmann har med bistand fra konsulent- og business research firmaet Analyse Nord gennemført undersøgelsen og vali-dering af data.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!